Iedereen heeft verschillende rollen in zijn of haar leven. Sommigen hoef je niets voor te doen, die krijg je bij je geboorte: zoon of dochter, broer of zus, nicht, buurjongen, stad- of buurtgenoot. Andere rollen komen vanzelf naar je toe, ook door keuzes die je maakt: leerling, zwemmer, teamgenoot, puber, vriendin, echtgenote, collega.

Als ondernemer stap je ook in een bepaalde rol; vaak vanuit een bepaalde passie of waarde. Dit kan een krachtig instrument zijn.

Sommige rollen hebben meer impact dan andere: de rol die je hebt in het gezin waar je opgroeit is een belangrijke, net zoals de rol van ouder, het beroep dat je uitoefent en een rol in een levensbeschouwelijke omgeving. Deze rollen zitten namelijk zo dicht op wat jij belangrijk (of zelfs het belangrijkste) vindt, dat je je al snel hiermee identificeert. Je bént moeder, je bént verkoper en je bént moslim/VVD-er/humanist/heks.

congruent zijn in je uitingen

Wanneer je als ondernemer weet welke waarden voor jou centraal staan in jouw onderneming, heb je een belangrijke basis te pakken. Dit zijn geen andere waarden dan die voor jou persoonlijk belangrijk zijn! Jij als persoon bent de belangrijkste factor in je onderneming. De keuzes die je maakt in je onderneming kun je hierop baseren, waardoor je stevig kunt staan voor wat je doet. Sterker nog; wanneer jouw waarden zichtbaar zijn in het totale beeld van jouw onderneming, krijgt dit een sterke samenhang.

Het totale beeld van jouw onderneming bestaat uit meerdere elementen: je logo en huisstijl, je product en de uitstraling daarvan; je uitingen op sociale media en je omgang met klanten en leveranciers.
Als al deze elementen hetzelfde vertellen, wordt je authentiek. Jij en je onderneming stralen congruentie uit, en daarmee wek je vertrouwen op. Jouw (potentiële) klanten weten voor welke waarden jij staat en ze zien dat op allerlei manieren terug. Ze merken het in hun contact met jou, ze lezen het op Facebook en ze ervaren het door jouw product of dienst.

authenticiteit

Dit maakt authenticiteit een krachtig instrument: wees jezelf, sta voor wat voor jou belangrijk is en laat dit zien in wat je doet en zegt. Je zult dan klanten aanspreken en aantrekken die passen bij deze waarden.

Hoe is dit bij jou? Ben jij authentiek in je onderneming? In het ondernemingsweekend Bron & Bedrijf gaan we hiernaar kijken: wat zijn jouw waarden en hoe komen deze terug in jouw uitingen (en producten). Samen met andere ondernemers onderzoek je jouw intenties voor je bedrijf en neem je jouw doelen onder de loep. Je gaat met concrete tips & acties weer naar huis. Wil je hier bij zijn? Neem dan contact met ons op: info@bron-q.nl of kijk op de pagina van Bron & Bedrijf. Wees welkom!